شرح عاشقی (گزیده ای از زندگانی پروفسور عزت الله رئیسی)

پروفسور عزت­ الله اردکانی، کارشناسی و کارشناسی ­ارشد خود را از دانشگاه شیراز و دکتری تخصصی خود را در حوزه آب­شناسی از دانشگاه مهندسی کلرادو آمریکا اخذ کرد. علاوه ­بر این از سال 1361 تاکنون استاد دانشگاه شیراز می ­باشد. انجمن زمین­ شناسی ایران، ایشان را به عنوان زمین­ شناس نمونه کشوری و پژوهشگر برگزیده سال انتخاب کرده است. این استاد فرزانه پدر علم هیدروژئولوژی ایران است. هم­چنین ایشان بنیان­گذار مقطع کارشناسی­ ارشد و دکتری آب­شناسی در ایران می ­باشد. از جمله فعالیت های ایشان می­ توان به، همکاری در احداث کتابخانه رئیسی شیراز، راه­ اندازی دبیرستان در شهرستان سپیدان و تاسیس دانشگاه آزاد­ اسلامی سپیدان اشاره کرد.

در تاریخ 30 فروردین­ماه 1402 دانشجویان و تنی چند از استاد­یاران جوان تحت حمایت بنیاد نخبگان با پروفسور عزت ­الله رئیسی نشست صمیمانه ­ای داشتند. دکتر رئیسی در این نشست به شرح زندگی خود پرداخت. گزیده ­ای از سخنان ایشان به شرح زیر است:

” دوران کودکی­ ام را در روستای اردکان، که آن موقع فقط دارای دو بهیار و مدرسه تا ششم ابتدایی بود، گذراندم. سپس برای ادامه تحصیل به شیراز آمدم که آن موقع من تنها دهاتی مدرسه بودم و به پسر دهاتی معروف شدم و حتی به این جرم از مدرسه اخراج شدم. از این موضوع بسیار ناراحت شدم زیرا اعتماد به ­نفسم را می­گرفت و از آن به بعد تصمیم گرفتم با افتخار بگویم، دهاتی هستم و همیشه اسم اردکانی را به دنبال اسم خود به همراه داشتم. بسیار به طبیعت عشق می­ورزیدم و با درختان سپیدار اردکان مانوس بودم و کوه­های بسیار زیادی دیدم. معتقدم طبیعت آدم بد را خوب و آن را عوض می­کند و در طبیعت همه باهم مهربان هستند.

بعد از اتمام دوره دبیرستان، برای دانشگاه هدف من پزشکی بود که در این رشته پذیرفته شدم، اما به علت فعالیت­های سیاسی و فرهنگی که داشتم، یکسری از دروس را رد شدم و قادر به ادامه تحصیل در رشته پزشکی نبودم. این مسائل باعث شد رشته پزشکی را رها کنم و وارد رشته کشاورزی شوم. الان که به گذشته نگاه می­کنم از این موضوع حسرت نمی خورم و معتقدم بسیاری از مغز­هایی که وارد رشته پزشکی می­ شوند اگر در رشته ­های دیگری تحصیل می­ کردند، جهانی می­شدند. باور من بر این است که همه بشر استعدادی دارند و آدمی باید بگردد تا استعدادش را پیدا کند که این امر مشکل است. علاوه ­بر این زندگی فقط علم نیست و آدمی باید شاداب باشد و زندگی من هم فقط علم نبود.”

وی در خصوص فعالیت­های سیاسی و فرهنگی در دوره دانشجویی خود بیان کردند: “در 15 خرداد 1342 همراه با مردم در تظاهرات شرکت می­کردم. در آن زمان فرزند اسلام شدم و در مساجد به همراه مراجع از جمله آیت ­الله محلاتی و دستغیب می­ نشستم. به همین دلیل فعالیت­های سیاسی و فرهنگی در مقطع کارشناسی، معدل کمی کسب کردم و بالاخره آدمی نمی ­تواند همه چیز را باهم داشته باشد. بعد از اتمام کارشناسی ­ارشد به مدت شش ماه استخدام دانشگاه شدم و اکثر کار­هایم در طبیعت بود و دانشجویان را با خودم همراه داشتم ولی به دلیل فعالیت­های سیاسی از دانشگاه اخراج شدم. برای ادامه تحصیل به خارج از ایران سفر کردم که در دوره دکتری، به­ جای 24 واحد، 44 واحد درسی گذراندم که این دروس کمک شایانی به من کرد، در واقع من در هر رشته ­ای از مهندسی آب حرفی برای گفتن داشتم. چهار سال بعد از انقلاب به کشورم برگشتم چون ایران را ترجیح می­ دادم و مشغول تدریس در دانشگاه شدم. به دلیل اینکه تعداد دروسی که من تدریس می­ کردم کم بود به این فکر افتادم که رشته آب­های زیر زمینی را برای اولین بار در مقاطع ارشد و دکتری  در دانشگاه شیراز تاسیس کنم و این کار انجام شد. آن زمان تخصصم آب­های سطحی بود که می­ بایست در آب­های زیر زمینی نیز تخصص پیدا می­کردم، به همین دلیل در کلاس دانشجویان تازه وارد به دانشگاه شرکت می­کردم. من بر این باورم که تئوری اصل است و با طرح­های کاربردی بدون پشتوانه علوم پایه مخالف هستم وکسی که ریاضی، فیزیک و شیمی نمی ­داند انگار که هیچ چیز نمی ­داند. در واقع در تمامی کار­هایم از علوم پایه مرتبا استفاده می­کنم. اعتقاد دارم شخصی که قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد می­تواند کار­های کاربردی انجام دهد. ما باید به حدی برسیم که استاد ما کتاب و مقالات شوند.”

در پایان، دکتر رئیسی در خصوص نگرانی خود نسبت به نخبگان بیان کردند: “در این دوره، یک موضوع بسیار باعث نگرانی من است؛ زمانی که شما تمایل دارید که تمامی مسائل و مشکلاتتان را سیستم حل کند و این امر امکان پذیر نیست، ناامید می­ شوید. در شرایط فعلی برای انجام کارهایتان جواب منفی خواهید شنید و بسیاری از راه­های شما بسته خواهد شد که این را باید بپذیرید. نباید به امکانات برتر تکیه کنید. با توجه به استعدادتان شما توانایی حل مسائل زیادی دارید و از نظر من هیچ مسئله ­ای نیست که راه­ حل نسبی نداشته باشد. به عنوان کلام آخر، شما که استعداد برتر هستید اگر فقط بخواهید به این استعداد تکیه کنید، این نبوغ شما را نابود می­ کند، پس با سعی و تلاش بسیار به سمت اهدافتان حرکت کنید.”

توسط
تومان