اولین جایزه کارآفرینی استاد غلامرضا ذوالانواری اهدا شد

اولین جایزه کارآفرینی استاد غلامرضا ذوالانواری اهدا شد

به همت مجمع خیران نخبه پرور فارس و با همکاری شرکت فرش ذوالانواری، در روز صنایع دستی مورخ 20 خرداد ماه 98 ، طی مراسمی اولین جایزه کارآفرینی استاد غلامرضا ذوالانواری در زمینه فرش و صنایع دستی، به غلامعلی اطمینانی قصرالدشتی استاد خاتم شیراز، اهدا شد.

در این مراسم مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شیراز از نظر صنایع دستی پتانسیل فوق العاده ای دارد و پیشنهاد معرفی این کلانشهر به عنوان دومین شهر صنایع دستی کشور به مسئولین ارایه شده و به احتمال زیاد تا آخر سال محقق می شود.

دکتر امیری افزود: استاد ذوالانواری ضمن اینکه نقش موثری در زمینه فرش ایران داشتند، در زمینه صنایع دستی با راه اندازی و افتتاح دهکده صنایع دستی در آینده نزدیک در تولید، آموزش و عرضه صنایع دستی، نقش ممتازی ایفا می نمایند.

حمیدرضا ذوالانواری فرزند استاد غلامرضا ذوالانواری، پدر گبه جهان، نیز گفت: هدف از اعطای این جایزه در وهله اول، اهمیت به هنرمندان خلاق، مبتکر، کارآفرین و محقق در زمینه فرش و صنایع دستی کشور می باشد تا آنها احساس انزوا نکنند و همچنین ایجاد فضای مناسب تر جهت بالندگی و ارتقای سطح کیفیت دست ساخته‌ها وتولیدات این هنرمندان می باشد. در وهله دوم، ایجاد انگیزه برای نسل های آتی هنرمندان، جهت شکوفاتر شدن استعداد های آنها در زمینه فرش و صنایع دستی می باشد تا هنرمندان ایرانی به جایگاه واقعی خود برسند.

وی ضمن تشکر از مجمع خیران نخبه پرور فارس افزود: امیدواریم در سال‌های آتی شاهد تاثیرگذاری این اقدام در زمینه حفظ فرش و صنایع دستی این استان، باشیم.

مدیر عامل مجمع خیران نخبه پرور فارس نیز گفت: شاکله اصلی هر ساختار، نیروی انسانی توانمند آن می باشد و این نیروها قطعا از مستعدین برتر و افراد با استعداد، خلاق، ایده پرداز و کارآفرین خواهند بود.

دکتر شریف افزود: در کشورهای پیشرفته در راستای توسعه کشورشان علاوه بر حمایت های دولتی نقش سازمان های مردم نهاد نمایان می باشد و در سال ۲۰۱۸ میلادی از طرف افراد نیک اندیش و خیرانشان به دانشگاه هاروارد یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار اهدا شده، همچنین ده دانشگاه برتر آمریکا، هشت میلیارد و پانصد میلیون دلار توسط خیران حمایت شدند، اما متاسفانه فرهنگ توجه واقفین و نیک اندیشان به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در ایران کم رنگ است.

وی گفت: با توجه به محدود بودن بودجه های دولتی، به همت جمعی از نیک اندیشان و خیران استان فارس در حوزه فعالیت‌های نخبه پروری، مجمع خیران نخبه پرور فارس شکل گرفت و فعالیت های گسترده ای در حال انجام است که یکی از این فعالیت‌ها تعریف جایزه‌ای به نام بزرگان می باشد.

مدیر عامل مجمع خیران نخبه پرور فارس ضمن تشکر از استاد ذوالانواری بدلیل نقش موثر ایشان در جهت اعتلای فرش ایران، در ارتباط با فرآیند اهدای این جایزه گفت: بر اساس مقررات مجمع خیران نخبه پرور فارس، ابتدا در جهت اجرایی کردن اهدای این جایزه، یک کارگروه تخصصی از صاحب نظران این حوزه تشکیل داده و پس از  اعلام فراخوان در سطح کشور، پرونده های دریافتی طبق استانداردهای سخت کارگروه، رسیدگی و امتیاز بندی شد.

افرادی در حوزه فرش به فراخوان ما پاسخ دادند ولی متاسفانه هیچ کدام واجد شرایط نبودند اما در حوزه صنایع دستی یکی از افتخار آفرینان استان فارس در خاتم، انتخاب شد.

در این مراسم، اولین جایزه کارآفرینی استاد غلامرضا ذوالانواری از طرف استاد غلامرضا ذوالانواری و مجمع خیران نخبه پرور فارس، به استاد غلامعلی اطمینانی قصرالدشتی اهدا شد.

در حاشیه این مراسم، استاد اطمینانی قطعاتی از هنر اصیل خاتم شیراز را به موزه بنیاد علمی و فناوری مصطفی(ص) اهدا کردند، همچنین یکی از فرش های نفیس ذوالانواری نیز به این موزه اهدا گردید.

در ادامه این مراسم دکتر خطیب نماینده بنیاد علمی و فناوری مصطفی(ص)، ضمن تشکر از استاد اطمینان و استاد ذوالانواری گفت: این بنیاد با هدف شناسایی برترین دانشمندان جهان اسلام در سطوح مختلف راه اندازی و یکی از فعالیت‌های این بنیاد، موزه هنر مصطفی (ص) می باشد که با اهدای آثار گرانبهای خیران هنرمند ایجاد شده است.

شایان ذکر است، در پایان این مراسم فراخوان دومین جایزه و بورس تحصیلی استاد غلامرضا ذوالانواری در زمینه فرش و صنایع دستی نیز اعلام گردید.

توسط
تومان