گزارش ۶ از سلسله گزارش‌های تحلیلی پنجمین دوره جشن دانش‌آموزی ربیع سال ۱۴۰۴ مجمع خیران نخبه‌پرور فارس

تحلیل فرآیند نخبگی در پنجمین دوره از جوایز دانش‌آموزی مجمع خیران نخبه پرور فارس

همزمان با برگزاری پنجمین دوره جوایز دانش‌آموزی “جشن ربیع” توسط مجمع خیران نخبه‌پرور فارس در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۴، سخنرانی دکتر حبیب شریف، از چهره‌های برجسته علمی، بخش پر اهمیت دیگری از این آیین را به خود اختصاص داد.

دکتر شریف، دانش‌آموزان تحت حمایت را به “غنچه‌های گلی” تشبیه کرد که نیازمند مراقبت و توجه تخصصی هستند تا به شکوفایی برسند. وی در تشریح مفهوم نخبگی خطاب به دانش‌آموزان اظهار داشت:

“جوایز و تقدیرهای امروز، تنها بخشی از مسیر حمایت از شما است؛ این جوایز شما زمانی تکمیل خواهد شد که مرحله‌ی توانمندسازی به پایان برسد. ما باید دانش‌آموزان را در همان هوشی که در آن شناسایی شده‌اند یاری کنیم تا بیشترین بازدهی را داشته باشند”.

ایشان تأکید کردند که معیار اصلی برای اطلاق صفت “نخبه” بر یک فرد، فراتر از دانش تخصصی است:

“فرد نخبه پس از متخصص شدن و سپس خبره شدن در تخصص خود، باید اثرگذار باشد تا بتوانیم او را به درستی یک نخبه بنامیم. عملکرد بلندمدت و تأثیرگذاری اجتماعی، خروجی واقعی این فرآیند حمایتی خواهد بود”.

دکتر شریف همچنین به آمار جوایز اهدا شده اشاره کرد و افزود:

“امروز ما در این دوره از جوایز مجمع خیران نخبه پرور فارس شاهد اهدای ۸۰ جایزه هستیم که شامل ۳۸ جایزه دانش‌آموزی و مابقی جوایز ویژه دانشجویان و بزرگان است”.

در پایان، ایشان با ابراز امیدواری نسبت به پایداری این مسیر، درخواست جدی برای کمک و همراهی جوانان را برای ادامه‌ی این فرآیند حمایتی بلندمدت مطرح کرد تا چرخه شناسایی، توانمندسازی و اثرگذاری نخبگان در استان فارس تداوم یابد.

آقای یزدان دشتیان، معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس نیز یکی از سخنرانان جشن دانش‌آموزی ربیع سال ۱۴۰۴ مجمع خیران نخبه‌پرور فارس بودند که خود در عین حال از میزبانان تاثیرگذار نیز هستند. ایشان پس از سپاس‌گزاری از تلاش‌های دانش‌آموزان مستعد و خانواده‌‌های گرانقدر آنان، ضمن قدردانی از دکتر شریف، مدیرعامل و تمامی اعضا مجمع خیران نخبه‌پرور فارس و عوامل برگزاری جشن ربیع،  بر اهمیت نقش مستعدان دانش‌آموزی در آینده کشور تاکید کردند وی در سخنان خود خطاب به دانش‌آموزان برگزیده، دو ویژگی نظم و مسئولیت‌پذیری را از عوامل اصلی موفقیت دانست و گفتند:

“اکنون که در جمع برگزیدگان قرار گرفته‌اید، باید از علم و توانایی خود برای رسیدن به حیات طیبه که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان زندگی مطلوب یاد شده است بهره ببرید”.

دشتیان افزود:

“نخبگی تنها به معنای داشتن هوش بالا نیست؛ بلکه پایداری در مسیر علم، تلاش در مواجهه با مشکلات و تعهد به جامعه از ارکان اصلی نخبگی است. شما باید در این مسیر بمانید تا آینده کشور را در دست نخبگان ببینیم”.

توسط
تومان