وقف علمی در پیشرفت جامعه چه نقشی دارد

وقف علمی در پیشرفت جامعه چه نقشی دارد

فرهنگ وقف یکی از پسندیده‌ترین سنت‌های اسلامی و ایرانی است که از دیرباز توسط ایرانیان و مسلمانان انجام می‌شد. این فرهنگ شیوه‌های مختلف و اشکال گوناگونی دارد اما یکی از خاص‌ترین شیوه‌های وقف که باعث شکوفایی تمدن ایرانی و اسلامی در طول قرن‌های گذشته شده است، وقف علمی می‌باشد.

این شیوه وقف ریشه عمیقی در تاریخ و فرهنگ ایران دارد. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به وقف علمی انداخته، نمونه‌هایی از آن را در طول تاریخ ایران به شما معرفی کنیم و در نهایت بیان کنیم که این شیوه وقف چه تاثیری در پیشرفت جامعه دارد، پس با ما همراه باشید.

تاریخچه وقف علمی در جامعه ایران

اگر نگاهی به تاریخ ایران بیاندازیم، نمونه‌های بسیار زیادی از وقف علمی را می‌توانیم مشاهده کنیم. با بررسی هر یک از این نمونه‌ها می‌شود به این نتیجه رسید که وقف علمی توانسته در طول زمان تبدیل به موتور محرک توسعه علم و فناوری در جامعه شده و در هر دوره جامعه را به سمت پیشرفت و رشد حرکت دهد.

 اگر بخواهیم نگاهی به نمونه‌هایی از وقف‌های علمی در تاریخ ایران بیاندازیم، باید سری به دوره سلجوقی‌ها بزنیم. در این دوران خواجه نصیرالدین طوسی با تأسیس نظامیه، فرهنگ وقف علمی را در جامعه زمان خود گسترش داد و توانست حرکتی نو و بدیعی برای رشد علمی جامعه انجام دهد.

پیشرفت‌های علمی و فرهنگی که در آن دوران رخ داد، به صورت مستقیم و غیرمستقیم از نظامیه و فرهنگ وقف علمی آن دوران نشات گرفته بود و نمونه‌ای از این پیشرفت‌های علمی تربیت دانشمندان و علمای بسیار زیادی است که از دل نظامیه بیرون آمده و جامعه را به سمت موفقیت و پیشرفت حرکت دادند.

نمونه دیگری از وقف علمی، تاسیس مجموعه علمی آموزشی ربع رشیدی در حدود ۷۰۰ سال پیش بود. این مجموعه توسط خواجه رشیدالدین فضل‌ الله همدانی، دانشمند بزرگ ایرانی در دوره ایلخانان مغول تاسیس گشت و از آن به عنوان فوق مدرن‌ترین دانشگاه آن دوران یاد می‌شود.

 این مجموعه مجهز به بخش‌های گوناگونی نظیر خوابگاه، بیمارستان، کتابخانه، دارالایتام و… بود که در آن دوران چنین مجموعه علمی در کل دنیا بسیار نادر و کم نظیر بود. در این مجموعه در حدود ۴۰۰۰۰ علم آموز از نقاط مختلف ایران و سرزمین‌های اسلامی تحصیل می‌کردند.

خواجه رشید الدین تمامی هزینه‌های ساخت این مجموعه را شخصاً و برای وقف علمی تقبل کرده بود. همین کار سبب شد تا شاهد تربیت علما و دانشمندان بسیار زیادی در این مجموعه باشیم.

در دوران حکومت صفویه نیز بحث وقف علمی بسیار پررنگ بود و انجام این کارها سبب رشد علمی در دوران صفویه و افزایش علم در جامعه شد.

بررسی این نمونه‌ها ثابت می‌کند که چگونه در طول تاریخ وقف علمی توانست باعث رشد جامعه و حرکت آن به سمت قله‌های موفقیت شود.

اهمیت وقف علمی در زمان حال

امروزه نیاز به وقف علمی در جامعه بیش از گذشته احساس می‌شود و به هر میزانی که مجموعه‌های مردم نهاد برای رشد و ترویج فرهنگ وقف علمی در جامعه تلاش کنند، به همان میزان می‌توان شاهد رشد و بالندگی کشور باشیم.

 رشد فرهنگ وقف علمی می‌تواند جامعه امروز ما را از بی ‌تحرکی خارج کرده و انرژی تازه‌ای به آن بدهد. چه استعداد‌های علمی بی‌نظیری که به دلیل نبود شرایط کافی، موقعیتی برای رشد پیدا نکرده و از بین می‌رود. فرهنگ وقف علمی می‌تواند به این دسته از افراد کمک کند تا رشد کرده و با دانش و استعدادشان جامعه را نیز به حرکت تشویق کنند.

امروزه موسسات مختلفی در کشور با محوریت وقف علمی در حال فعالیت می‌باشند. یکی از این مراکز، موسسه خیران نخبه پرور فارس است. این موسسه مردم نهاد تلاش می‌کند تا با ترویج فرهنگ وقف علمی، جامعه را در جهت رشد علمی تشویق کند.

اهمیت ترویج فرهنگ وقف علمی

بی ‌شک علم عاملی است که باعث شکوفایی تمدن ایرانی و اسلامی در دوران گذشته بوده و امروزه نیز همین عامل می‌تواند شرایط کشور ما را تغییر داده و باعث شکوفایی هرچه بیشتر ایران عزیزمان شود.

 برای رشد علمی احیای فرهنگ وقف می‌تواند مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عامل باشد. رسیدن به اقتدار علمی کمک می‌کند تا ملت ایران به اهداف والای خود دست یابد.

ترویج فرهنگ وقف علمی سبب می‌شود تا جامعه به سمت اهداف غایی خود حرکت کند. امروزه پیشرفت هر جامعه در گرو رشد و رسیدن به اقتدار علمی است. با نهادینه شدن فرهنگ وقف علمی در دل جامعه، این اقتدار علمی با سرعت بسیار زیادی قابل دستیابی خواهد بود.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به فرهنگ وقف علمی انداخته و نمونه‌های مختلفی از آن را در طول تاریخ ایران به شما معرفی کردیم. در ادامه به این نکته اشاره داشتیم که چگونه فرهنگ وقف علمی توانسته در گذشته سبب رشد و شکوفایی ملت و سرزمین ایران شود.

 در نهایت بیان کردیم که فرهنگ وقف علمی و نهادینه شدن آن می‌تواند به جامعه محترم ملت ایران کمک کند تا به اهداف بلند مدت خود رسیده و به اقتدار علمی در سطح جهانی دست پیدا کند.

توسط
تومان