واحد ثبت اختراعات مجمع خیران نخبه پرور فارس

ثبت اختراع

حمایت از فرآیند ثبت اختراعات دانش آموزان

مجمع خیران نخبه پرور فارس به استناد بند ب ماده 9 اساسنامه خود با هدف پشتیبانی از چرخه تبدیل علم به ثروت در قالب تجاری سازی ایده ها و دستاوردهای نوجوانان و جوانان و با نگاه ترویج فرهنگ مالکیت فکری و معنوی در میان دانش آموزان، اقدام به راه اندازی واحد مشاوره مالکیت فکری و معنوی در زمینه ثبت اختراع، ثبت طرح صنعتی و ثبت علائم تجاری نموده است.

این واحد براساس این شیوه نامه خدمات ویژه ای را برای دانش آموزان معرفی شده از سوی پژوهشسراهای استان فارس و دارای شرایط مندرج به شرح زیر نموده است.

  • 1-تعاریف

مجمع خیران نخبه پرور فارس: تشکلی مردم نهاد با مجوز استانداری فارس با هدف حمایت از مستعدان در مسیر نخبگی که در این شیوه نامه «مجمع» نامیده می شود.

پژوهشسراهای دانش آموزی: پژوهشسراهای دارای مجوز فعالیت از وزارت آموزش و پرورش و مستقر در مناطق آموزش و پرورش استان فارس که در این شیوه نامه «پژوهشسرا» نامیده می شوند.

مرکز مالکیت معنوی : مرکز مالکیت معنوی از زیر مجموعه های سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضائیه می باشد که مرجع صدور سند نشان جغرافیایی، اختراع، نشان تجاری و طرح های صنعتی برای حمایت از صاحبان فکر و ایده می باشد.

گواهی نامه ثبت اختراع: سندی است صادره از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) که حق مادی و معنوی گام ابتکاری احراز شده توسط این مرجع به مدت 20 سال در انحصار مالک اختراع قرار می گیرد؛ یک گواهینامه اختراع از جنبه مادی و معنوی حائز ارزش بالقوه می باشد که شخص مالک با تجاری سازی و یا فروش حق امتیاز اختراع خود از جنبه مادی آن بر خوردار می گردد و اشخاص که نام ایشان به عنوان مخترع نیز در سند قید شده باشد می توانند از جنبه معنوی در سازمان های علمی ، تحقیقاتی و فناوری به عنوان امتیاز و رزومه استفاده کنند.

گواهی نامه ثبت علامت تجاری: سندی است صادره از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) در بردارنده نشان و نام تجاری یک مجموعه همراه با موضوع فعالیت در حال اجرا که حق استفاده انحصاری را به مالک طی ده سال اعطا می کند .

گواهی نامه ثبت طرح صنعتی: سندی صادره از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) که در پیوست آن تصویری از یک محصول صنعتی که ترکیب خطوط و رنگ منجر به زیبایی و خاص شدن آن محصول شده است که حق استفاده انحصاری از طرح را به مدت 5 سال به مالک طرح می دهد.

دانش آموز: منظور از دانش آموز، دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس استان فارس در کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی که دارای ایده و اختراع هستند و به پژوهشسرا مراجعه نموده اند و مدیر پژوهشسرا از  بین آن ها کسانی که ایده های ایشان کاربردی، نوآورانه و قابلیت ثبت دارند را گزینش نموده و به مجمع معرفی نموده اند.

مشاوره ثبت اختراع/ طرح صنعتی/ علائم تجاری: این فرآیند در ابتدا شامل 30 دقیقه مشاوره رایگان به صاحب ایده بوده که براساس آن قابلیت ثبت اختراعِ ایده ارائه شده بررسی شده و راهنمایی های لازم در خصوص فرآیند ثبت به متقاضی داده می شود، پس از آن در صورت امکان پیگیری فرآیند ثبت و اعلام نیاز متقاضی به دریافت مشاوره برای بقیه مسیر (شامل نوشتن و نگارش متون اختراعی/طرح صنعتی/ علائم تجاری ، طی نمودن مراحل ارزیابی و رفع نواقص در زمان استعلام اختراع در مرجع علمی، در صورت تایید، دریافت روزنامه رسمی کشور و سند گواهینامه اختراع/طرح صنعتی/ علائم تجاری) طی توافق نامه ای بین مجمع و متقاضی فرآیند توسط مشاورین واحد ثبت اختراعات مجمع پیگیری خواهد شد.

تذکر: هر شخصی با آشنایی قبلی توانایی پیگیری و انجام رساندن مراحل ثبت اختراع/طرح صنعتی/علائم تجاری را بدون نیاز به دریافت مشاور دارد؛ اما مشکل اساسی اکثریت افراد در نگارش متون اختراعی از جمله (توصیف اختراع، ادعانامه و خلاصه توصیف اختراع) می باشد که بایستی بر اساس زمینه فنی اختراع در قالب های تعیین شده از سوی مرکز مالکیت معنوی کشور که برگرفته از قالب های سازمان بین المللی اختراعات (WIPO) می باشد نگارش شود. اکثر متقاضیان ثبت اختراع در تهیه و تنظیم مستندات به شیوه صحیح عاجز و توضیحات و راهنما های موجود در سایت به دلیل صریح و واضح نبودن متون، فهم و درک آن از عهده افرد به خصوص دانش آموز خارج است. اقدامات اولیه برای ثبت اظهارنامه یک اختراع از طریق سایت WWW.iripo.ssaa.ir  امکان پذیر می باشد. فرآیند طی نمودن اخذ گواهی نامه به صورت ایده آل 4 ماه زمان می برد که این زمان برای افراد ناآگاه از شرایط و نحوه ثبت ممکن است تا یکسال یا حتی بیشتر به طول انجامد. لذا با توجه به مشکل مطرح شده و عدم توانایی شخص دانش آموزان در طی نمودن مراحل ثبت اختراع و عدم وجود مشاورین معتمد و توانمند در این زمینه در سطح استان، مجمع سعی بر ارائه خدمت در قالب و چارچوب ذیل برای رفع موانع را دارد.

  • 2-روند اقدامات

دانش آموزان متقاضی و پژوهشسراها برای دریافت خدمات مشاوره در قالب این شیوه نامه می بایست براساس روند زیر اقدام نمایند:

  • 1. مشاهده فیلم های آموزشی مرتبط با ثبت اختراعات در انتهای همین بخش
  • 2. در صورت نیاز به دریافت مشاوره از مشاوران واحد مالکیت معنوی مجمع دریافت فرم درخواست در انتهای همین بخش و تکمیل دقیق آن
  • 3. ارائه فرم تکمیل شده به پژوهشسرای منطقه آموزشی خود توسط دانش آموز
  • 4. پژوهشسراها براساس معیارهای مورد نظر مجمع، ارزیابی اولیه فرم ها را انجام داده و ایده های قابل پیگیری را از طریق آدرس پست الکترونیک ipmajmae@gmail.com به مجمع ارسال می نمایند.
  • 5. پس از بررسی نوآوری و گام ابتکاری متقاضی براساس اطلاعات ارائه شده در فرم ارسالی، در صورت تایید کارشناسان مجمع، جهت مشاوره اولیه رایگانِ حداکثر 30 دقیقه ای (به صورت حضوری، تلفنی یا مجازی) از ایشان دعوت های لازم به عمل می آید تا بررسی های لازم جهت احراز کامل مستندات برای شروع فرآیند ثبت صورت گیرد.
  • 6. پس از انجام مشاوره رایگان، در صورت تایید کارشناسان مجمع و اطمینان از بالا بودن شانس ثبت اختراع/علائم تجاری/ طرح صنعتی، متقاضی می تواند نسبت به امضاء توافق نامه اقدام نماید تا اقدامات کامل جهت پیگیری روند ثبت توسط مشاوران مجمع انجام پذیرد.
  • 7. مبلغ توافق نامه انجام خدمات ثبت به شرح زیر است:
    • 7-1.  هزینه ثبت اختراع 80/000/000 ریال می باشد که با تخفیف ویژه 75 درصدی که مجمع برای دانش آموزان در نظر گرفته است این مبلغ به 20/000/000 ریال کاهش می یابد. (که مبلغ ۱۰ میلیون ریال در ابتدای شروع فرآیند و مابقی مبلغ در زمان ارسال اظهارنامه اختراع توسط متقاضی پرداخت گردد)
    • 7-2. هزینه ثبت طرح صنعتی 35/000/000  ریال می باشد که با تخفیف 70 درصدی مجمع برای دانش آموزان در نظر گرفته است این مبلغ به 10/000/000 ریال کاهش می یابد.
    • 7-3. هزینه ثبت علائم تجاری 35/000/000 ریال می باشد که با تخفیف 70 درصدی مجمع برای دانش آموزان در نظر گرفته است این مبلغ به 10/000/000 ریال کاهش می یابد.

تذکر: انجام این فرآیندها به هیچ عنوان به معنی ثبت قطعی اختراع/طرح صنعتی/ علائم تجاری نمی باشد و تصمیم گیری در خصوص ثبت نهایی مدارک برعهده مرکز ثبت مالکیت معنوی کشور می باشد.

لازم به ذکر است که تمامی هزینه های اداری شامل روزنامه رسمی ، حق الثبت اداره مالکیت معنوی، حق داوری اختراع در مرجع استعلام و ... به عهده شخص دانش آموز می باشد و مبالغ بالا صرفا به عنوان حق الزحمه مشاوران در نظر گرفته شده است.

  • 3- حق مالکیت اختراعات دانش آموزی

اختراعاتی که از طریق پژوهشسراها معرفی شده و از طریق فرآیند ذکر شده در این شیوه نامه به ثبت منتهی خواهند شد، مجمع هیچ گونه حقی در مالکیت اختراع ثبت شده نخواهد داشت.

پژوهشسرای دانش آموزی نیز طبق قوانین داخلی آموزش و پرورش میزان سهم مشارکت خود در مالکیت را به صورت کتبی به مجمع اعلام خواهد نمود تا این سهم توسط مشاور در فرآیند ثبت در اسناد ذکر گردد، شایان ذکر است مجمع هیچ دخالتی در تعیین این سهم نداشته و صرفا براساس اعلام کتبی پژوهشسرا اقدام خواهد نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در روزهای یکشنبه و سه شنبه در ساعات اداری می توانید به شماره 07136242850 داخلی 106 تماس حاصل نمایید.

فایل ورد

فرم دریافت اطلاعات متقاضی ثبت اختراع

فایل pdf

فرم دریافت اطلاعات متقاضی ثبت اختراع (1)

توسط
تومان