برگزاری نهمین همایش پاسداشت نخبگی بنیاد نخبگان فارس

پاسداشت نخبگی 9

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان فارس، نهمین همایش ملی پاسداشت نخبگان همزمان با هفته پژوهش، برای تکریم و الگوسازی از دو نفر از اساتید برجسته و نخبه دانشگاه شیراز آقای دکتر علیرضا سپاسخواه، بنیانگذار دانش آب در مزرعه و دکتر کرامت اله ایزدپناه، پدر علم ویروس شناسی گیاهی، که از برگزیدگان جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان  هستند، برگزار شد.

در این همایش رئیس بنیاد نخبگان استان فارس و مدیرعامل مجمع خیران نخبه پرور فارس، تکریم از نخبگان و الگوسازی ایشان در جامعه و شناسایی رموز موفقیت آنها را از وظایف بنیاد نخبگان دانست و گفت: بنیاد نخبگان استان فارس، به عنوان فعال ترین بنیاد استانی در کل کشور تاکنون موفق شده از ۱۷ استاد برجسته در زمینه های مختلف در مراسم پاسداشت نخبگی تکریم نماید.

حبیب شریف همچنین در خصوص جوایز علمی مجمع خیران نخبه پرور فارس که به نام اساتید نخبه هر رشته، اختصاص یافته، افزود: به منظور تکریم و الگوسازی از نخبگان و شخصیت­های علمی همچنین ایجاد روحیه تلاش و خودباوری در میان دانشجویان و پژوهشگران، جایزه علمی پروفسور علیرضا سپاسخواه، به برترین دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری رشته مهندسی آب و جایزه علمی پروفسور کرامت اله ایزدپناه جهرمی به برترین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته ویروس شناسی گیاهی، هر ساله اعطا می‌شود، که در این مراسم برگزیدگان سال 1400 این جوایز معرفی خواهند شد.

رئیس دانشگاه شیراز نیز در این مراسم به اهمیت علم و دانش در آینه آیات و روایات پرداخت و گفت: تشکر و تقدیر از بزرگان علمی، باعث رشد علم و روحیه علم اندوزی در جامعه دارد.

محمد موذنی در ادامه از ویژگی های شخصی این دو استاد سخن گفت و با اشاره به وقف خانه پدری توسط استاد ایزدپناه و تاسیس مرکز مشاوره پیش از ازدواج برای دانشجویان دانشگاه شیراز توسط استاد سپاسخواه، گفت: این اساتید نه فقط در زمینه های علمی و آموزشی که در زمینه های اخلاقی و فرهنگی هم سرآمد هستند.

کرامت الله ایزدپناه اولین استاد ممتاز دانشگاه شیراز است که در سال ۱۳۱۳ در جهرم متولد گردید و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در مدارس جهرم و شیراز، در سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه تهران شد و موفق گردید مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۳۹ به عنوان رتبه اول دانشگاه در رشته کشاورزی کسب کند.

وی برای گذراندن مدارج علمی بالاتر عازم آمریکا شد و موفق گردید ابتدا مدرک کارشناسی ارشد خود را بین سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۲ و دکتری ویروس‌شناسی خود را بین سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۴ از دانشگاه کالیفرنیا در شهر دیویس دریافت نماید. پس از انجام تحقیقات در دانشگاه ایلینویز در سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۵ به وطن بازگشت و از سال ۱۳۴۵ به تدریس در دانشگاه شیراز پرداخت.

ایزدپناه، استاد و محقق برجسته دانشگاه شیراز، استاد نمونه کشوری، برگزیده مقام نخست تحقیقات بنیادی شانزدهمین جشنواره خوارزمی، برگزیده چهره‌های ماندگار، عضو آکادمی علوم جهان برای پیشرفت علم در کشورهای در حال توسعه TWAS، کسب جایزه علامه طباطبایی در سال ۱۳۹۰ از بنیاد ملی نخبگان، سردبیر مجلهٔ بیماری‌های گیاهی به مدت ۲۲ سال، معاونت آموزشی و تحقیقاتی دانشکده کشاورزی، معاونت و ریاست دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، بنیان‌گذار و مدیریت مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی گیاهی دانشکده کشاورزی، مدیریت قطب علمی ویروس‌شناسی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، رئیس شاخه گیاه پزشکی گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم، رئیس انجمن بیماری‌شناسی ایران، شناسایی، توصیف، نامگذاری و معرفی چند ویروس برای اولین بار در سطح جهانی و انتشار بیش از ۶۵۰ عنوان کتاب و مقالات بین‌المللی و داخلی را در کارنامه خود دارد.

کرامت اله ایزدپناه جهرمی، در این مراسم خطاب به حضار و دانشجویان گفت: اگر قرار بود که هر شاگردی آنقدر بیاموزد که به حد استادش برسد، حتما خیلی ها در جا می زدند و من خوشحالم و افتخار می کنم که شاگردانم از من، پله ها بالاتر و شناخته شده تر هستند.

وی ادامه داد: امیدوارم هدف مجمع خیران نخبه پرور فارس با گذشت زمان منحرف نشود و فعالیت های فرهنگی و علمی این مجمع ادامه یابد.

ایزد پناه گفت: من در مورد بلا و مصیبت مهاجرت نخبگان نگران هستم و درخواست من از بنیاد نخبگان و مسئولان این است که همان طور که خارج از مرزها کسانی هستند که از این نخبگان استقبال می کنند، ما بتوانیم با برخورد مناسب و تغییر موقعیت، شرایط را برای نگه داری آن ها فراهم کنیم.

وی گفت: ۵۵ سال پیش که معلمی خود را در دانشگاه شیراز شروع کردم تا کنون، همیار و کمکی داشتم که همیشه حامی من بود و او همسرم و بعد دخترم هست.

علیرضا سپاسخواه، استاد نمونه کشوری و برنده جایزه علامه طباطبایی، استاد برگزیده جهان اسلام از سوی سازمان کنفرانس اسلامی است که نامش در زمره دانشمندان و نخبگان علمی یک درصد برتر جهان و استاد نمونه کشور، مدیر مرکز مطالعات خشکسالی دانشگاه شیراز است.

مولف ۶۳۴ کتاب و مقاله و تجربه ۴۷ سال آموزش در دانشگاه شیراز و بنیان گذاری دانش مدیریت آب در مزرعه را در کارنامه خود دارد.

سپاسخواه، از خاطرات خود در تحصیل در دانشگاه اهواز و دانشگاه آمریکا گفت و هدف خود را علم آموزی در راه پیشرفت جامعه و تربیت نیروهای علمی دانست و زمینه‌ اصلی تحقیق خود را مدیریت آب در مزرعه بیان کرد و گفت: ما در مورد مدیریت آب در مزرعه فعالیت می‌کنیم تا بتوانیم با وجود خشکسالی‌ها و کمبود آب در ایران، آب کشاورزی را مدیریت کنیم و بازدهی مصرف را بهبود ببخشیم و در این راه از همه همکاران و دانشجویان و خانواده و همسرم به خاطر همیاری و دلگرمی بسیار تاثیرگذار ایشان، تشکر می کنم.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: نخبه واقعی شهید مطهری و شهید فخری زاده هستند.

در بخش دیگری از مراسم مدیرکل دفتر تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان کشور، هدف اصلی مراسم را الگوسازی بیان کرد و گفت: خوشبختانه استان فارس در این زمینه چه در سطح ملی و چه در بخش بین المللی همواره پیشتاز است.

محسن شاه رضایی ادامه داد: تاکید بر لزوم شناساندن مشاهیر به جوانان بسیار مهم است و استاد سپاسخواه و استاد ایزدپناه از نخبگانی هستند که باید علاوه بر قدرشناسی از آنها، ویژگی هایشان احصا شود و به جامعه معرفی و ترویج و الگوسازی کنیم.

در پایان مراسم، با اهدای لوح بنیاد ملی نخبگان و جوایزی از اساتید نخبه، تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم هم چنین از دو کتاب زندگی نامه این دو استاد پیشکسوت که به همت بنیاد نخبگان فارس و مجمع خیران نخبه پرور فارس تدوین شده بود رونمایی شد.

هم چنین در بخش پایانی مراسم محمد دلپسند به عنوان برگزیده سومین جایزه علمی پروفسور علیرضا سپاسخواه در زمینه مهندسی آب و دکتر محراب اسمعیلی به عنوان برگزیده دومین جایزه علمی پروفسور کرامت اله ایزدپناه در زمینه بیماری شناسی گیاهی معرفی شدند و جوایز این افراد به ایشان اعطا شد.

توسط
تومان